Kuplung (tengelykapcsoló)

Szerepe a motor és a váltó összekapcsolása. Lehetővé teszi az autó elindulását és a sebességváltást. A kuplung főbb alkatrészei a kuplungszerkezet, a kinyomócsapágy és a kuplungtárcsa.

A kuplungszerkezet váratlanul, bárminemű előjel nélkül eltörhet. Ebben az esetben nem emel ki a kuplung, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy nem lehet sebességbe tenni az autót. Ilyenkor tréler segítségével célszerű szervizbe szállíttatni a járművet.

Kinyomócsapágy

Kinyomócsapágy kopottságát a kuplungpedál benyomásakor síró hang jelzi. Ilyenkor a csapágy-csere szükséges. Elmulasztása esetén idővel a csapágy széttörik tönkretéve ezzel az egész kuplungszerkezetet, jelentős többletköltéseket róva az üzembentartóra.

Kuplungtárcsa

Hasonlóan a fékbetéthez a kuplungtárcsa szintén egy tipikusan kopó alkatrész, amelyet időről-időre cserélni kell. A kuplung pedálnak körülbelül a fékpedál magasságában kell lennie. A régebbi autóknál még lehetett állítani a kuplung holtjátékát, a mai korszerű autókra ez már nem jellemző. A kuplung tárcsa kopását a kuplungpedál fokozatos emelkedése jelzi. Amennyiben ez nem történik meg időben, a kopás következtében előbb-utóbb csúszni fog a kuplung ellehetetlenítve ezzel az autózást. Szélsőséges esetben a kuplungtárcsa úgy elkophat, hogy szegecsei belemarnak a lendkerékbe és a kuplungszerkezetbe, ezzel jelentősen tovább növelve a szerelési költségeket.

A kuplungcsere viszonylag komoly megbontást igényel (jellemzően az egész váltót ki kell szedni), ezért a gyakorlatban a kuplungszerkezet fent említett három alkatrésze közül bármelyik igényel cserét, célszerű mindhármat cserélni (szettben). Költségben ugyanis nem változik a munkadíj, viszont elkerülhető ezáltal a rendszer rövid időn belüli ismételt megbontása.

Kuplung-szett csere: 25000 Ft + 10000 Ft munkadíjtól

A kuplungtárcsa kopottságára utaló jelek észlelését követően nem érdemes tehát halogatni annak cseréjét, mert ezzel komolyan megnövekedhetnek a javítási költségek.